Ulti bemondások, licitek

Az ulti bemondások, licitek

Az ulti bemondások, az ulti kártyajáték licitek lehetnek más értékűek, de előfordul, hogy egyenlőek. A bemondások magyarázata, pl. a ulti, 40-100, 20-100, betli vagy a durchmars jelentése ezen az oldalon megtalálható, részletes magyarázattal. A szabályok itt, a licitek, mondások értéke pedig itt található.

 

Passz

Ha a licitet kezdő játékos passzot mond, miután letette a talonba az ő játékához legszükségtelenebbnek vélt kettő lapot, vagy azt a kettőt, amiből az egyiket esetlegesen visszavárja…, és passzot mond úgy értelemszerűen az egyes, tehát a sima színjátékra licitált. A következő játékos:

1.  ha nem veszi fel a talont és passzol, akkor nem tud vagy nem akar az előtte licitáló játékosnál magasabb értékűt mondani, ezzel elfogadja az előtte licitet tevő játékát. Ez bármely mondás után érvényes;

2. ha viszont felveszi a két lefordított lapot a talonból és azokat a saját 10 lapjához helyezi és másik vagy akár ugyanazt a kettő lapont talonozza és passzot mond, ez esetben a következő értékűt licitálja, mint az előző kártyás.

Ha az előtted ülő piros színjátékot licitált és Te felvetted a talonozott lapjait, passzot mondasz, az 40-100 licitet jelent vagy ha előtted az ulti volt a nyerő  mondás, a talon felvétele után passzolva a betlit licitáltad a passz mondással, akár a  20-100 bemondás a licit, és passzolsz, akkor egyértelműen a piros négy ász lesz a licited értéke és így tovább…

Adus (tromfos) bemondások, licitek

Adus, tromfos, kiemelt színű licitek esetén a lapok erő-sorrendje ász, tizes, király, felső, alsó, kilences, nyolcas, hetes.

Adus, tromfos jáékoknál a lapok erősorrendje: ász, tízes, király, felső, alsó, kilences, nyolcas, hetes

Adus, tromfos játékoknál a lapok erősorrendje: ász, tízes, király, felső, alsó, kilences, nyolcas, hetes.

Parti

 

A sima parti a legegyszerűbb játék, ritkán fordul elő, hogy ez a legmagasabb licit, legtöbb társaságban le sem játszák, a játék sokban hasonlít snapszer játékra, de a  40, 20 jelentéseket az első lapunk asztalra dobása előtt kell bemondani, kontrázni is ekkor kell a partit, a játék végén ászokat, tízeseket és a parti utolsó ütését – mind 10-et ér – összeadva kerül ki a  győztes. Az ulti és a négy ász játékhoz tartozik parti játék is, ahhoz hozzáadandó vagy bukása esetén levonandó annak az értéke.

Ha úgy ítéled meg, hogy nincs esélyed a lapjaidból a partit sem megnyerni, úgy bedobhatod, ilyenkor a kontrázott parti értékét fizeted a többieknek.

Ha mégis megkockáztatod a játékot, de az első kör végén kiderül, hogy biztosan elbukod és a védők nem kontrázták meg, akkor az alapértéket fizeted ki a lapjaid bedobásával. Ez bármely más licit bedobásánál érvényes. Kivétel persze az ulti bemondás, ott ugye a bukott ulti duplán fizetendő. Azért olyat még nem tapasztaltam, hogy az első kör végén vki bedobja az ulti licitet.

Ulti bemondások lapkombináció: A kártyák erő-sorrendje ász, tízes, király,..

Adus, tromfos, kiemelt színű licitek esetén a lapok erő-sorrendje ász, tizes, király, felső, alsó, kilences, nyolcas, hetes.


Piros parti

Ez a játék szinte teljesen megegyezik az előzővel, annyi a különbség, hogy a piros az adu szín, ezzel együtt a parti értéke is 2 egységnyire növekszik.

Ulti mondások lapkombináció: Az adu a piros, erősorrend itt is ász, tízes, király,...

Ulti mondások lapkombináció: Az adu a piros, erő-sorrend itt is ász, tizes, király,…


40-100

Ulti licit lapkombináció: Király, felső kombináció nem piros színben

Ulti licit lapkombináció: Király, felső kombináció nem piros színben

Király, felső kombináció nem piros színben. A 40-100 azt jelenti, hogy a licitelőnél van az ő általa képzelt adu ( ami nem lehet piros, lehet tök, zöld és makk) lapokból a király és a felső lapok és vannak olyan erős lapok hozzá a kezében, hogy még 60-at, tehát 6 ászt, tízest vagy az utolsó ütést el tudja vinni, meg tudja szerezni ütéseivel, hogy összesen 100 értékű legyen nála a parti végén.

 

 

 


 Piros 40-100

Piros király, felső

Piros király, felső

A piros 40-100 játék teljesen hasonló, mint a kis 40-100, de piros az adu színe, emiatt az értéke annak a duplája.

 


Négy ász

 

A négy ász

A négy ász

A négy ász bemondásnak az a jelentése, hogy a parti végére a licitáló mind a 4 ász lapot megszerezze, a játék adus és az adu nem lehet piros, mert annak dupla értéke van,  ehhez a játékhoz parti is kötődik és azt hozzá kell adni vagy le kell vonni a játék értékéhez, értékéből.


Piros négy ász

 

Piros ász

Piros ász

 

A piros 4 ász játék abban különbözik a sima 4 ász játéktól, hogy piros az adu, értéke duplája, piros parti (piros színjáték) tartozik hozzá, amely értékét ugyancsak le kell vonni vagy hozzá kell adni a piros négy ász értékéhez.

 


 

Ulti

Az ulti ( ultimó) játék lényege, hogy a licit bemondója vállalja, hogy a választott  nem piros! színből az adu (trompf) hetessel viszi az utolsó, tizedik ütést. Tehát a tizedik ütésig ezt nem játsza ki, illetve nem más viszi el egy nagyobb adu lappal azt. A játékhoz parti is tartozik annak az értékét le kell vonni vagy hozzá kell adni az ulti értékéhez.

 

3 hetes lap

Három hetes lap 


 Piros ulti

Piros hetes

Piros hetes

A piros ulti jelentése, hogy az utolsó tizedik ütést a licitáló viszi el az adu, tehát a piros hetessel, a védő játékosok próbálják elütni a hetest más piros lappal vagy “kihajtani”, azaz elérni azt, hogy a piros hetes az első kilenc ütés során az asztalra kényszerüljön. A játékhoz parti is tartozik annak az értékét le kell vonni vagy hozzá kell adni az ulti értékéhez.

 


20-100

20-100 ulti 4 ász

20-100 ulti 4 ász, esetleg adu nélküli durchmars

A 20-100 játék akár a 40-100 adus játék, de ebben az esetben nem az adu színből van a licitálónak király- felső kombinációja, hanem egy másik színből. az adu lehet tök, zöld, makk, a király- felső kombináció pedig bármely más színből.

A játék mondója vállalja, hogy az ellenfelei a 4 ászból és  4 tízesből, valamint az utolsó tizedik ütés során mindössze egyet tudnak megszerezni.

Az övé lesz a nagy része, tehát az összesen kilencből nyolc. A játék kombinálható ultival, négy ásszal, durchmarssal, vagy mindhárommal. A fenti lapokból játszható még  adu nélküli durchmars is, ott viszont bukható, ha a négy másik tök egy kézben, egy ellenfelünknél van, igaz a 20-100 is igen kényes játék, hiszen ebben a leosztásban a zöld tízes szinte biztosan veszett, ha pedig a zöld tízessel együtt menne a másik védekezőtől egy piros tízes, úgy a 20-100 is bukott, ha egy piros ász, úgy a négy ász is, az ulti szinte bukhatatlan, de vannak csodák és emberi figyelmetlenség.


Piros 20-100

Király, felső kombináció nem piros színben

Király, felső kombináció nem piros színben, tehát 20-at jelent a piros 20-100 licitnél

A játék majdnem teljesen megegyezik a sima 20-100-zal a különbség annyi, hogy az adu a piros. A király- felső kombináció pedig a más színek egyikéből kell, hogy legyen. A játék lényege ugyanaz, tehát legalább 8-at kell elütni ász, tizes vagy utolsó ütésekből összesen. A játék kombinálható ultival, négy ásszal, piros durchmarssal.

piros 20-100 lapok

piros 20-100 lapok

Adus (színes) durchmars

Ezzel azt licitálja a bemondója, hogy az összes ütés az övé lesz a játékban. Kombinálható több más licittel is pl. ulti, 40-100, 20-100. Ha kombináltan licitálod, akkor az egyedi licitek összege a bemondás értéke. Terítve is mondható, ebben az esetben 12 egységet ér és az első kör – miután minden játékos dobta kezdőlapját, teríteni kell a lapokat az asztalra, hogy a védőjátékosok lássák.

Piros adus durchmars

Ez a licit 12 egységet ér és az adu (tromf) a piros színű lapok. Hasonlóan lehet értelmezni, mint a más színű durchmarsokat, értéke viszont azoknak a duplája, kétszerese. Ugyancsak kombinálható más piros színű licitekkel pl. piros ulti, piros 40-100, piros 20-100. A lapok erősorrendje itt is , mivel van adu színű lap itt is ez lesz: ász, tízes, király, felső, alsó, kilences, nyolcas, hetes. Terítve ugyancsak mondható, ebben az esetben 24 egységet ér és az első kör után – miután minden játékos dobta kezdőlapját, teríteni kell a lapokat az asztalra, hogy a védőjátékosok lássák. 

Négy tízes

Ezt a licitet azért hagytam a végére, mert igen kevesen játszák, én kizárólag az észak- magyarországi régióban találkoztam vele. Az ultiszövetség nem is tartja számon. A bemondás azt jelenti, hogy a licitálója mind a négy tízes lapot elüti a parti végén. Értéke a 4 ász duplája, pirosban pedig a piros négy ász duplája. Természetesen tartozik hozzá parti játék, számolni kell a jelentéseket (40 és 20) és az elütött ászokat, tízeseket és az utolsó ütés is ér 10-et.


Adu nélküli bemondások, licitek

Az ilyen játékok során nincs kiemelt színű lap, adu, tromf. Van ahol színnélkülinek mondják, írják, de ez nem helyénvaló, hiszen olyan színű lapot kell tenned, mint amilyet hívtak, ha tudsz. Adu viszont tényleg nincs.

Adu néküli licitek esetén a lapok erősorrendje a következő: ász, király, felső, alsó, tízes, kilences, nyolcas, hetes.

Adu néküli licitek esetén a lapok erősorrendje a következő: ász, király, felső, alsó, tízes, kilences, nyolcas, hetes. 

Adu néküli licitek esetén a lapok erősorrendje a következő: ász, király, felső, alsó, tízes, kilences, nyolcas, hetes.

 

 

Betli

A betli játék vállalása azt jelenti, hogy a licit bemondójának nem lesz ütése a parti során, azaz egyszer sem lesz az asztalon levő három lapból a legnagyobb az övé. A betli játék nem kombinálható, nem társítható más mondáshoz. A kis – 5 értékű betli – játékban valószínűleg több bukási lehetőség is van. Amennyiben egy esetleg egy sem, úgy érdemes piros (nincs adu, csupán erősebb, kevesbé bukható lap kombináció) vagy terített (bukhatatlan vagy kis eséllyel bukható lapok) betlit licitálni. A lenti képen látható 10 lapból játszható egy gyengébb betli , de mivel a tök IX lap hiányzik a sorból magasabbat licitálni nem érdemes. A lenti leosztás esetén piros lappal érdemes indítani a partit.

betli lapok

betli lapok


Piros betli, rebetli

A piros betli csupán azért kapta ezt a nevet, mert értéke duplája a kis betlinek. Aduszín  persze nincs, viszont csak kettő fogó lap van ( makk felső a makk alsóval fogható és a piros kilences, ez piros nyolcassal fogható) a lenti leosztásban, ha tök felső az induló lap. A köznyelvben lehet rebetli vagy forintos betli a neve.


Terített betli

A terített betli foghatatlan, esetleg egy nyolcas lap a fogója. A lenti képen a piros felső indulás után a betlit nem valószínű, hogy el lehet bukni. Értékeke a betli négyszerese, a piros betli duplája.

terített betli lapok

terített betli lapok


Durchmars

A durchmars jelentése, az hogy az adott partiban a licitet tevő az összes lapot, ütést elviszi. A durchmars a betlihez hasonlóan lehet kicsi, piros és terített. Nem adus játék. Ezt a bemondást, licitet lehet kombinálni más nem piros adus játékokkal. Például ulti vagy 20-100, így viszont adus játékká válik és az erősorrend ász, király, felső,… sorrendről ász, tizes, király,… sorrendre változik. A lenti képen egy durchmars lap látható. T Talonozással, mástól kapott zöld lappal erősebb, piros durchmars, esetleg a tök királlyal bukhatatlan terített durchmars játszható.

durchmars, ha a tök király "blank"ban van

durchmars, ha a tök király “blank”ban van


Piros durchmars

A piros durchmars mint fölül írtam nem adus játék magában. Piros színjátékkal kombinálva pl. piros ulti vagy piros 40-100 adussá válik és a lapok erősorrendje is változik ász, király,..-ról ász, tizes,…-re. A piros durchmars – köznyelvben redurchmars – csupán a lapunk erősségét jelzi, nem pedig az adu színét. A lenti lapokból piros durchmars játszható egyféleképpen lehet elbukni, a makk felső esetleg elütheti a makk alsót. Ekkor ugye a védekező kezében a legalább három makk lap kell legyen.

redurchmars lapok

redurchmars lapok


Terített durchmars

A terített durchmars lap bukhatatlan olyan lapkombináció, hogy a licitálója minden lapot elüt a parti során, nem adus mondás.
maiutazás
Viszont bármely más mondással kombinálható – persze a betlik és más durchmarsok kivételével. Ez esetben, akár a kisebb társai adussá válik és ezzel együtt a lapok erősorrendje is a fenti durchmarsokhoz hasonlóan változik.

terített durchmars

terített durchmars