Ulti licitek, bemondások
Az ulti bemondások, az ulti kártyajáték licitek lehetnek más értékűek, de előfordul, hogy egyenlő az értékük, ilyenkor az egyszerűbb licit az erősebb bemondás. A bemondások magyarázata, pl. a ulti, 40-100, 20-100, betli vagy a durchmars jelentése ezen az oldalon megtalálható, részletes magyarázattal. A szabályok itt, a licitek, bemondások értéke pedig itt található.
Passz
Ha a licitet kezdő játékos passzot mond, miután letette a talonba az ő játékához legszükségtelenebbnek vélt kettő lapot, vagy azt a kettőt, amiből az egyiket esetlegesen visszavárja…, és passzot mond úgy értelemszerűen az egyes, tehát a sima színjátékra licitált. A következő játékos:
1. ha nem veszi fel a talont és passzol, akkor nem tud vagy nem akar az előtte licitáló játékosnál magasabb értékűt mondani, ezzel elfogadja az előtte licitet tevő játékát. Ez bármely mondás után érvényes.
A régi szabályok szerint pedig
2. ha viszont felveszi a két lefordított lapot a talonból és azokat a saját 10 lapjához helyezi és másik vagy akár ugyanazt a kettő lapot talonozza és passzot mond, ez esetben a következő értékűt licitálja, mint az előző kártyás.
Ha az előtted ülő piros színjátékot licitált és Te felvetted a talonozott lapjait, passzot mondasz, az 40-100 licitet jelent vagy ha előtted az ulti volt a nyerő mondás, a talon felvétele után passzolva a betlit licitáltad a passz mondással, akár a 20-100 bemondás a licit, és passzolsz, akkor egyértelműen a piros négy ász lesz a licited értéke és így tovább…
Az új szabályok szerint a licitedet egyértelműen be kell mondanod, nem elég a passz mondás ehelyett, ugyanis az Ultiszövetség szerint a passz mondás ez esetben nem egyértelmű – nem tudom miért, hiszen a licitált mondás után a következő licit hivatalosan meg van határozva.
Adus (tromfos) bemondások, licitek
Adus, tromfos, kiemelt színű licitek esetén a lapok erő-sorrendje ász, tizes, király, felső, alsó, kilences, nyolcas, hetes.
Parti - nem piros színjáték
A sima parti a legegyszerűbb játék, ritkán fordul elő, hogy ez a legmagasabb licit, legtöbb társaságban le sem játszák, a játék sokban hasonlít snapszer játékra.
A 40, 20 jelentéseket az első lapunk asztalra dobása előtt kell bemondani, kontrázni is ekkor kell a partit, a játék végén ászokat, tízeseket és a parti utolsó ütését- mind-mind 10-et ér, valamint a 40 és 20 jelentéseket, ha van(nak), összeadva kerül ki a győztes. Értéke 1 egység.
Az ulti és a négy ász játékhoz tartozik parti játék is, ahhoz hozzáadandó vagy bukása esetén levonandó annak az értéke.
Ha úgy ítéled meg, hogy nincs esélyed a lapjaidból a partit sem megnyerni, úgy bedobhatod, ilyenkor a kontrázott parti értékét fizeted a többieknek.
Ha mégis megkockáztatod a játékot, de az első kör végén kiderül, hogy biztosan elbukod és a védők nem kontrázták meg, akkor az alapértéket fizeted ki a lapjaid bedobásával. Ez bármely más licit bedobásánál érvényes. Kivétel persze az ulti bemondás, ott ugye a bukott ulti duplán fizetendő. Azért olyat még nem tapasztaltam, hogy az első kör végén valaki bedobja az ulti licitet.
Az egyszerű parti – színjáték lejátszásáról részletesen ide kattintva tudsz meg többet.
Piros parti
Ez a játék szinte teljesen megegyezik az előzővel, annyi a különbség, hogy a piros az adu szín, ezzel együtt a parti értéke is 2 egységnyire növekszik. Részleteiben ide kattintva a piros partiról.
40-100 és Piros 40-100
Király, felső kombináció nem piros színben. A 40-100 azt jelenti, hogy a licitelőnél van az ő általa licitált aduszínből ( ami nem lehet piros, lehet tök, zöld és makk) lapokból a király és a felső lapok és vannak olyan erős lapok hozzá a kezében, hogy még 60-at, tehát 6 ászt, tízest vagy az utolsó ütést el tudja vinni, meg tudja szerezni ütéseivel, hogy összesen 100 értékű legyen nála a parti végén. Értéke 4 egység. A Negyvenszáz játékról itt írok többet. A piros 40-100 játék teljesen hasonló, mint a más színben mondott 40-100, de piros az adu színe, emiatt a licit értéke annak a duplája, tehát 8 egység. A piros 40-100 játék csak értékében több – duplája, mint a sima 40-100 játék, a taktika szinte teljesen megegyezik.
Négy ász és piros négy ász játékok
A négy ász bemondásnak az a jelentése, hogy a parti végére a licitáló mind a 4 ász lapot megszerezze, elüsse. A játék adus és ehhez a játékhoz parti is kötődik és azt hozzá kell adni vagy le kell vonni a játék értékéhez, értékéből.
Értéke 4 +/-1 a parti, piros színben 8+/-2 a piros parti. A 4 ász játékról bövebben itt írok.
Ulti licit és piros ulti bemondás
Az ulti licit
Az ulti ( ultimó) bemondás, licit lényege, hogy a licit bemondója vállalja, hogy a választott nem piros! színből az adu (trompf) hetessel viszi az utolsó, azaz a tizedik ütést.
Ha a tizedik ütésig az adu VII-est lapot a licittevő kijátsza, azaz a védők „kihajtják”, illetve más játékos elüti egy nagyobb adu lappal azt az utolsó ütésben, úgy az ulti bukott. A bukott ultit duplán fizeti ki a licitáló a másik két játékosnak.
A játékhoz parti is tartozik annak az értékét le kell vonni vagy hozzá kell adni az ulti értékéhez.
Értéke 4 egység +/- 1 egység, a parti nyerésétől bukásától függően.
Bukva 8 +/-1 egységet fizet a licitáló játékostársainak. Kontrázva nyerve 2x, bukva 3x, rekontrázva nyerve 4x bukva 5x egységet kell fizetni +- a parti értéke. Az ulti licit játékról részletesen itt írok.
A piros ulti
A más színű ulti licitekhez hasonlóan az adu (tromf) hetessel kell az utolsó ütést nyerni, ilyenkor az adu színe piros. Értéke a más aduszínű licitekhez képest megduplázódik, mind a nyerve, mind pedig bukva. A piros ulti licithez piros parti játék is kapcsolódik, ez a parti értékéhez nyerve hozzáadódik vagy elbukva levonódik belőle.
Értéke 8 egység +/- 2 egység, a piros színjáték értéke. A piros ulti licitről részletesen olvashatsz IDE kattintva.
20-100 és piros 20-100 licitek
A 20-100 játék akár a 40-100 adus játék, de ebben az esetben nem az adu színből van a licitálónak király- felső kombinációja, hanem egy másik színből. Az adu lehet tök, zöld, makk, a király- felső kombináció pedig bármely más színből, tehát akár piros is.
A játék mondója vállalja, hogy az ellenfelei a 4 ászból és 4 tízesből, valamint az utolsó tizedik ütés során mindössze egyet tudnak megszerezni.
Azaz övé lesz az ász, és a X-es lapok és az utolsó ütés nagy része, tehát az összesen kilencből nyolc. A játék kombinálható ultival, négy ásszal, durchmarssal, terített durchmarssal.
Értéke 8.
Mivel maga a 20-100 a parti, így külön a parti értéke nem számolandó hozzá sem pluszban, sem pedig mínuszban. Kombinálható 4 ásszal, ultival, durchmarssal. A 20-100 és a piros 20-100 licit játékról részlesen itt találsz infót.
Hasonlóan a 20-100 játékhoz, a különbség az, hogy az adu színe piros. A védő játékosok a 20-100 játékhoz hasonlóan legalább 2-őt kell elüssenek az ászok, tízesek, esetleg az utolsó ütés bármelyikéből a buktatáshoz. Értelemszerűen a licitáló játékosnak 80-at kell ütnie a bemondott 20 mellé a nyeréshez.
A király-felső kombináció egy másik színben van a licitáló kezében.
Értéke 16. Kombinálható piros 4 ásszal, piros ultival, és piros durchmarssal, vagy piros terített durchmarssal.
Durchmars – aduszínnel – Piros durchmars, piros adus durchmars
Ezzel azt licitálja a bemondója, hogy az összes ütés az övé lesz a játékban. Kombinálható több más licittel is pl. ulti, 40-100, 20-100. Ha kombináltan licitálod, akkor az egyedi licitek összege a bemondás értéke.
Önmagában 6 egységet ér.
Terítve is mondható, ebben az esetben 12 egységet ér és az első kör – miután minden játékos dobta kezdőlapját, teríteni kell a lapokat az asztalra, hogy a védőjátékosok lássák.
A piros durchmars a licit 12 egységet ér és az adu (tromf) a piros színű lapok. Hasonlóan lehet értelmezni, mint a más színű durchmarsokat, tehát a bemondója vállalja, hogy az összes ütés az övé lesz a partiban.
Értéke 12, terítve 24. Kombinálható más piros színű licitekkel pl. piros ulti, piros 40-100, piros 20-100.
Aduszínes / piros adus durchmarsról további információk ide kattintva olvashatóak.
Színnélküli játékok, azaz adu, tromf nélküli licitek
A színnélküli játék, licit, azt jelenti, hogy nincs adu (tromf) a parti során. Ezzel együtt a hívott színű lapra ugyanazt a színű lapot kell dobni, ha van belőle, ha nincs, úgy bármely más színű, értékű lap dobható. A fölülütés – überelés szabálya természetesen ez esetben is érvényes.
A lapok erősorrendje változik az adus játékokhoz képest, itt ugyanis csökkenő sorban: ász, király, felső, alsó, X, IX, VIII, VII, a fenti képen láthatóan.
Betli játékok
A betli játék vállalása azt jelenti, hogy a licit bemondójának nem lesz ütése a parti során.
A betli játék nem kombinálható, nem társítható más mondáshoz.
Értéke 5 egység
Rebetli
A betlihez hasonlóan, a licitálója nem vihet ütést a partiban. Különbség a betlihez képest, hogy rebetli mondáskor a játék értéke 10 egység, tehát valószínűleg nehezebb lesz a védők dolga, ha ütésre akarják kényszeríteni a licittevőt.
A rebelti régebbi neve piros betli, köznyelvben forintos betli is lehet.
Terített betli
A terített betli licitálója vállalja, hogy az első lapok kihívása után kiteríti, megmutatja lapjait a másik két játékosnak, így sem lesz ütése a parti során.
Értéke 20 egység.
Színnélküli durchmars - adunélküli durchmars játékok
A durchmars jelentése, az hogy az adott partiban a licitet tevő az összes lapot, ütést elviszi. Nem kombinálható játék, ugyanis amint kombinált játékkén licitáljuk, úgy a lapok erősorrendje az ász, X, király… sorrendre változik.
Értéke 6 egység.
Redurchmars
A durchmarsnál erősebb, nagyon kis valószínűséggel nyert parti, értékek emiatt 12 egység. Szintén nem kombinálható, vagyis a durchmarshoz hasonlóan kombináció esetén a lap erősorrend változik.
Terített durchmars
A licitálója vállalja, hogy összes ütés az övé lesz a partiban úgy, hogy első lapok asztalra dobása után kiteríti lapjait, a védőjátékosok láthassák azokat.
Értéke 24 egység.
Az adumentes un. színnélküli durchmars játékokról részletesen írok ezen az oldalon.